صندوق نوآوری و شكوفایی تشكیل می شود
نوشته شده توسط : sasurse

هیات وزیران بنا به پیشنهاد شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد تبصره(3) ماده(5) قانون حمایت از شركت ها و مووسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات- مصوب 1389- اساسنامه صندوق نوآوری و شكوفایی را به تصویب رساند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، طبق این مصوبه، به منظور كمك به تحقق و توسعه اقتصاد دانش بنیان، تكمیل زنجیره ایده تا بازار و تجاری سازی نو آوری ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات و كاربردی كردن دانش از طریق ارایه كمك ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شركت ها و مووسسات دانش بنیان، صندوق نوآوری و شكوفایی تشكیل می شود و طبق مفاد این اساسنامه فعالیت می كند.

همچنین، صندوق با شخصیت حقوقی و دارای استقلال استخدامی و اداری و مالی و معاملاتی بر اساس تمهیدات و مصوبات هیات امنا و زیر نظر رییس جمهوری (رییس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری) به مدت نامحدود تشكیل می شود و با رعایت اساسنامه اداره می شود.

بر این اساس، موضوع فعالیت صندوق نوآوری و شكوفایی مواردی چون برآورد منابع مالی مورد نیاز و تأمین آن از طریق منابع دولتی، بودجه های سنواتی، اخذ كمك، سود سرمایه گذاری و كارمزد تسهیلات، درآمد حاصل از سرمایه گذاری و سپرده گذاری وجوه مازاد صندوق و سایر منابع در راستای اهداف صندوق است.

دریافت هرگونه تسهیلات و جلب مشاركت حسب مورد بانك ها و مووسسات مالی و اعتباری،بررسی وضعیت مالی و اقتصادی شركت ها و مووسسه های دانش بنیان به منظور اعطای تسهیلات، ارایه خدمات مالی و تسهیلاتی به شركت ها و مووسسات و فعالیت های دانش بنیان به صورت اعطای كمك بلاعوض و یارانه و تسهیلات كوتاه مدت و بلند مدت و ارایه خدمات ضمانت نامه ای به صورت مستقیم و غیر مستقیم از دیگر فعالیت های این صندوق خواهد بود.

بر اساس این مصوبه، صندوق همچنین وظایفی چون مشاركت و سرمایه گذاری ریسك پذیر در مراحل تجاری سازی طرح ها و فعالیت های دانش بنیان به صورت مستقیم و غیر مستقیم و نیز كمك بلاعوض در این مورد، شناسایی و انتخاب شبكه كارگزاری در ارایه خدمات مالی و تسهیلاتی و پشتیبانی صندوق به عهده دارد.

كمك مالی و حمایت از نهادهای پشتیبان تجاری سازی نوآوری و فناوری و فراهم كردن خدمات توانمند سازی شركت ها و موسسات دانش بنیان، مشاركت در تدوین سیاست ها و تعیین اولویت ها و مقرارت مرتبط با اهداف صندوق در كشور و كمك به ساماندهی و هم افزایی حمایت های موجود در كشور از دیگر وظایف این صندوق است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، نظارت بر مراحل تخصیص منابع صندوق به شركت ها و موسسات و فعالیت های دانش بنیان، همكاری با موسسات و نهادها و مجامع تخصصی داخلی و خارجی، مدیریت بهینه منابع در اختیار به منظور حفظ ارزش سرمایه صندوق و سایر حمایت ها و كمك های مالی بر اساس مصوبه هیات امنا از دیگر وظایف صندوق نوآوری و شكوفایی است.

همچنین، سرمایه اولیه صندوق، مبلغ سی هزار میلیارد ریال است كه از طریق حساب ارزی یا صندوق توسعه ملی یا سایر منابع در حداكثر سه سال، تأمین و پرداخت خواهد شد.

منابع مالی صندوق شامل كمك های دولت مندرج در بودجه سالانه كل كشور، كمك و سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی و شركت های دولتی وابسته و تابع، نهادهای عمومی غیر دولتی و شهرداری ها و شركت های وابسته و تابع، سود و كارمزد تسهیلات، درآمدحاصل از سرمایه گذاری وجوه مازاد صندوق و سایر منابع در راستای اهداف صندوق، سود خالص صندوق كه پس ازتصویب هیات امنا و طی مراحل قانونی به حساب سرمایه صنوق منظورمی شود وسایر كمك های مالی است.

همچنین، حمایت های مالی صندوق شامل انواع كمك بلاعوض، یارانه، ارایه تسهیلات، پرداخت تمام یا بخشی از سود تسهیلات و جرایم متعلقه، انواع خدمات ضمانت نامه و مشاركت و سرمایه گذاری در طرح های نوآوری و فناوری با استفاده از سپرده گذاری، جذب و هدایت منابع بانكها و موسسات اعتباری و صندوق ها در راستای اهداف و وظایف و اختیارات صندوق خواهد بود كه به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اساس مصوبات هیات امنا ارایه كند.

بر این اساس، صندوق دارای اركان، هیات امنا، هیات عامل، رییس هیات عامل(رییس صندوق) و بازرس است.

همچنین اعضای هیات امنای صندوق عبارت از رییس جمهوری(رییس هیات امنا)، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس كل بانك مركزی، سه نفر با انتخاب رییس جمهوری است.

بر اساس این مصوبه، وظایف و اختیارات هیات امنا شامل تعیین سیاست ها، خط مشی ها و اولویت ها، بررسی گزارش عملكرد سالانه هیات عامل و بازرس و تصویب صورت های مالی، تصویب برنامه های راهبردی و بودجه سالانه كه از طریق هیات عامل به هیات امنا ارایه می شود، تصویب ساختار و تشكیلات،آیین نامه های مالی، استخدامی، اداری و معاملاتی صندوق به پیشنهاد هیات عامل، نصب، قبول استعفا و عزل اعضای هیات عامل و بازرس قانونی به پیشنهاد رییس هیات امنا و تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیات عامل و بازرس است.

براساس این مصوبه، دیگر وظایف و اختیارات هیات امنا شامل تعیین حق الزحمه حسابرس، حقوق و مزایای رییس هیات عامل و تعیین حسابرسی قانونی، اتخاذ تصمیم در مورد مطالبات معوق صندوق، پیشنهاد تغییر و اصلاح اساسنامه صندوق و اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال صندوق و ارایه آن به هیات وزیران و اتخاذ تصمیم در مورد افزایش یا كاهش سرمایه صندوق است.

همچنین در موارد صلح و سازش و ارجاع به داوری و استرداد دعوی با رعایت اصل(139) قانون اساسی، سایر مواردی كه در این اساسنامه آمده و نیز مواردی كه در جهت اهداف صندوق قرار دارد، هیات امنا می تواند وظایف و اختیارات خود را به هیات عامل یا رییس آن تفویض كند؛ در این صورت مسوولیت حسب مورد بعهده هیات عامل یا رییس آن است.

همچنین، هیات عامل صندوق مركب از پنج نفر است كه به پیشنهاد رییس هیات امنا و تصویب هیات امنا با حكم رییس هیات امنا منصوب می شوند.

بر این اساس، از جمله وظایف و اختیارات هیات عامل صندوق، اجرای مصوبات هیات امنا، تهیه و تنظیم سیاست های كلی وخط مشی عمومی صندوق و پیشنهاد به هیات امنا، تهیه و گزارش عملكرد سالانه و صورت های مالی صندوق و ارایه گزارش عملیات صندوق به هیات امنا، تنظیم بودجه سالانه صندوق و ارایه آن به هیات امنا، تصویب آیین نامه داخلی مورد نیاز بر اساس پیشنهاد هیات عامل، تهیه و تصویب دستورالعمل های اجرایی مربوط و ارایه پیشنهادهای مربوط به تغییر و اصلاح اساسنامه و نیز كاهش یا افزایش سرمایه صندوق به هیات امنا می باشد.

افتتاح حساب های ارزی و ریالی در بانك های داخلی و خارجی و استفاده از آنها به نام صندوق و انسداد حساب های یاد شده حسب مورد با رعایت قوانین و مقررات مربوط، تهیه آیین نامه ها و ضوابط مربوط بر اساس مفاد این اساسنامه و پیشنهاد به هیات امنا، تهیه ساختار و تشكیلات صندوق و ارایه آن به هیات امنا از دیگر وظایف و اختیارات هیات عامل است.

همچنین بر اساس این مصوبه از دیگر وظایف و اختیارات هیات عامل صندوق نوآوری و شكوفایی، اتخاذ تصمیم در مورد خرید و فروش و اجاره، قبول ضمانت یا ظهر نویسی تضمینات، توثیق یا رهن اموال غیر منقول، سرمایه گذاری ، مشاركت و پیمانكاری در چارچوب آیین نامه های مصوب هیات امنا است.

پیشنهاد صلح، سازش و ارجاع امر به داوری به هیات امنا، تعیین چارچوب قراردادهای عاملیت با بانك های عامل و تعیین مسوولیت ها و اختیارت عامل در چهارچوب این قرارداد، برقراری نظام حسابرسی داخلی و استقرار نظام كنترل های مناسب، سایر وظایفی كه طبق این اساسنامه یا اهداف صندوق به عهده هیات عامل بوده، از دیگر وظایف هیات عامل صندوق است.

همچنین، رییس هیات عامل كه بالاترین مقام اجرایی صندوق است، از بین اعضای هیات عامل یا خارج از آن با پیشنهاد رییس هیات امنا و تصویب هیات امنا انتخاب و با حكم رییس هیات امنا منصوب می شود.

بر اساس این مصوبه، وظایف و اختیارات رییس هیات عامل عبارت از انجام امور اداری و استخدامی و مالی و معاملاتی و عملیات موضوع صندوق و اجرای تصمیمات هیات عامل و مصوبات هیات امنا، نمایندگی صندوق در مقابل مراجع قضایی و اداری و نیز در مقابل سایر اشخاص با حق تعیین وكیل و نمایندگی و نیابت، تهیه بودجه سالانه و تنظیم و گزارش عملكرد صندوق برای ارایه به هیات عامل و هیات امنا است.

همچنین ارایه پیشنهاد اصلاح سرمایه صندوق و سایر پیشنهادهای مالی به هیات عامل، اقدام در مورد وصول مطالبات صندوق و گزارش مشكلات به هیات عامل، ایفای وظایف و اختیاراتی كه هیات امنا یا هیات امنا یا هیات عامل به رییس هیات عامل تفویض می كند، سایر وظایف و اختیاراتی كه طبق این اساسنامه یا اهداف صندوق به عهده رییس هیات عامل است،از دیگر اختیارات و وظایف رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شكوفایی است.

همچنین، گزارش سالانه بازرس قانونی باید حداقل ده روز قبل از تشكیل جلسه هیات امنا ارایه شود.

بر این اساس، انحلال و تسویه صندوق با پیشنهاد رییس هیات امنا و تأیید هیات امنا و تصویب هیات وزیران انجام می شود و اموال آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

همچنین، هیات عامل ظرف 6 ماه پس از ابلاغ این اساسنامه ، آیین نامه های مربوط( نظیر استخدامی، اداری، مالی و معاملاتی) را تهیه و برای تصویب به هیات امنا تسلیم می كند.

این اساسنامه به موجب نامه شماره46752/30/91/مورخ27/2/1391 شورای نگهبان به تأیید این شورا رسیده است.

این مصوبه را 'محمدرضا رحیمی' معاون اول رییس جمهوری برای اجرا ابلاغ كرده است.

سیام**7378**1572





:: برچسب‌ها: عروسی ,
:: بازدید از این مطلب : 352
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: